14 липня у малій залі виконкому відбулася презентація програми «Муніципальна інформаційна система «І-БРОВАРИ», яка буде винесена на найближчу сесію 4 серпня як проект рішення.
Нагадаємо: суть проекту — електронна інформаційна система, за допомогою якої можна було б надавати на рівні Броварів різні послуги, починаючи від медичних, завершуючи різними соціальними аспектами, зокрема, створення Особистої муніципальної картки, яка б змогла дати різні послуги персоніфіковано.
Займатися питаннями медицини пані Крилова почала приблизно півтора року, безпосередньо проектом — близько півроку, встигнувши за цей час об’їздити чимало лікарень та медичних установ по всій території України. Власне, тема медицина і той існуючий стан справ у ній і підштовхнули депутата до того, що потрібна якась одна загальна ланка інформації в електронному вигляді, яка стане об’єднуючою для всієї медичної системи. Поступово, працюючи над розробкою проекту, пані Крилова зрозуміла, що обмежуватися електронною системою лише для медичної сфери неможливо, проект потрібно втілювати в сферах життя — усіх.
Що являє собою система «І-Бровари»?
Як розповів присутнім Сергій Куцевляк, кандидат медичних наук і водночас фахівець у сфері інформаційних технологій, який презентував програму, інформаційна система «І-БРОВАРИ» передбачає кілька важливих підрозділів:
- Електронна картка громадянина. Об’єднує в собі особистий кабінет громадянина, медичну картку громадянина, регіональну дисконтну систему, соціальні забезпечення. Дає можливість через особистий кабінет в Інтернет-порталі робити запити на витяги з реєстрів, довідки, контролювати податкові та комунальні платежі, підтримувати зворотній зв’язок з органами влади. Мати доступ до персональної медичної інформації, записуватися на прийом до лікаря, вести облік персональних пільг та виплат, отримувати спеціальні знижки в торгівельних мережах, аптеках, в сфері послуг.
- Модуль системи «Медична картка громадянина». Об’єднує в собі реєстр пацієнтів, архів медичних даних, управління ресурсами та персоналом, управління обігом медикаментами, обіг медичних документів. Дасть можливість обмінюватися інформацією між лікарями, медичними закладами, лікарнями, створить персональний кабінет пацієнта, що дасть можливість лікарям будь-якої медичної установи відразу ж мати наявну інформацію про стан здоров’я пацієнта, реакцію його тіла на препарати, а паралельно — базу даних медичних препаратів та ресурсів, які зможуть його вилікувати.
- Особиста муніципальна картка громадянина. Передбачить створення особистого кабінету громадянина, комунікацію з центрами надання послуг, контроль платежів та сервісів. Послуги громадянам охоплять: медичні установи, аптеки, ЖКГ, міський транспорт, торгівельні мережі, заклади освіти, страхові компанії.
- Система обліку пільгового проїзду у громадському транспорті. Передбачить ідентифікацію кожного пільговика, факту проїзду та обсягу послуг, статистичний звіт про надану послугу.
Це лише частина модулів, які включатиме в себе система.
Одна з найважливіших переваг, наприклад, Особистої муніципальної картки, стосується сфери боротьби з корупцією та підвищення кваліфікаційного рівня медиків. Наприклад, якщо сьогодні, дізнавшись про прийдешню перевірку, той чи інший лікар має час «нахімічити» з документами, привести їх у потрібний йому вигляді, то в ситуації, коли дані про пацієнта перебувають в електронному вигляді, де фіксуються всі правки та час їхнього внесення, подібні корупційні схеми відійдуть у небуття.
Розповів пан Куцевляк і про такий модуль, як Персональний кабінет громадянина — своєрідний куточок у Мережі, що його матиме кожен громадянин України, і в якому буде зібрана вся важлива інформація про його суспільну діяльність — чи є він серед пільговиків, чи служив у АТО, чи належить до переселенців із Донбасу, врешті-решт, як часто отримував штрафи за перевищення швидкості під час їзди на машині.
У Персональному кабінеті громадянина Особиста муніципальна картка виконуватиме функцію одного з підрозділів, при цьому обидва явища ґрунтуватимуться на Інформаційній платформі — грубо кажучи, великому віртуальному порталі, котрий об’єднуватиме в один вузол даних різні інформаційні потоки.
Про те, що до розробки проекту підійшли ґрунтовно, говорить і той факт, що в проекті врахована фінансова складова щодо обстеження електронних систем, розробка та узгодження технічних завдань, тестування, відкриття ліцензій, наприклад, на зберігання персональних даних (один із важливих моментів системи), навчання користувачів та інші процеси, які необхідні для функціонування систем.
Більшість присутніх у залі зійшлися на думці, що «Муніципальна інформаційна система «І-БРОВАРИ» та створена «під неї» Інформаційна платформа не просто потрібна місту, а й, без перебільшення, може здійснити прорив, покращивши як, власне, місто, так і життя в ньому нас, мешканців.
Звучали від депутатів Броварської міської ради запитання, зауваження та побажання. Так, наприклад, депутат Аліна Дяченко поцікавилася чи не схожа система, яка пропонується на той міський інформаційний портал Броварів, де є також Персональний кабінет громадянина.
Одним із аргументів частини депутатів звівся до того, що ІТ-компанія Сергія Куцевляка пропонує проект за недешевими цінами, а знайти компанії, які можуть впровадити таку інформаційну систему дешевше, мовляв, можна в Україні. На що фахівець, який презентував програму, зазначив, що та інформаційна система, яка презентується зараз набагато глибша, ніж звичайний інформаційний портал, який буде під брендом «сайт Броварської міської ради» і вартує близько 200 тисяч гривень. До того ж, за словами пана Куцевляка, він сам з радістю подивився б на ту компанію, яка б взялася за втілення саме такої повноцінної інформаційної системи як «І-БРОВАРИ».
Крім зауважень про те, що проект нібито виписаний під конкретну приватну компанію, прозвучали закиди про те, що ціни на товари та послуги розписані так, щоб не проводити тендери. Мовляв, на товари — до 200 тисяч гривень, а на послуги — до 1,5 млн. грн. Фахівці ж, які презентували проект апелювали, що готові до тендерних процедур і від цього не ховаються.
Важливим аргументом з боку пана Куцевляка на користь того, що систему бажано було б втілювати одному розробнику є те, що можна закупити модулі та інформаційні платформи у різних компаній, а потім неможливо їй буде підігнати під одні стандарти і вони просто не працюватимуть.
Довелося почути різні аргументи (умовно назвемо їх «проти»): мовляв, презентацію проекту проводив не державний службовець, а представник приватної компанії, яка може взятися за втілення такої програми, а саму презентацію проекту потрібно було проводити не після реєстрації проекту рішення, а до того. Зазначимо, що з боку, зокрема, пані Крилової не було жодної прихованості чи закритості щодо проекту — усі підготовчі наради та засідання, які передували підготовці проекту, проводилися відкрито. До того ж, представник «Самопомочі» нагадала, що відкрито запрошувала до розробки інформаційної системи колег-депутатів, зокрема, на минулих засіданнях депутатської комісії з гуманітарних питань.
По налаштуванню присутніх депутатів (таких виявилося небагато) було зрозумілим: сама по собі ідея надзвичайно прогресивна, але потребує детального вивчення, а також тендерного підходу до обрання реалізатора задуманого в життя.
Сам пан Куцевляк не уникав такого підходу і погодився, що вибір компанії, яка буде втілювати систему, має здійснюватися на конкурсній (тобто, тендерній основі). Та й у команді «Самопоміч» (пані Крилова є депутатом саме від цієї партії), як вдалося дізнатися виданню «Трибуна-Бровари», не виключають, що втілювати систему доведеться поетапно і абсолютно не заперечують, що на етапі придбання товарів чи замовлення послуг потрібно бути керуватися «тендерними» принципами.
Зійшлися ж депутати на тому, що обов’язково перед профільними депутатськими комісіями треба провести ще одну зустріч у широкому форматі із фахівцями ІТ-технологій для обговорення проекту. Поки що дату і час наступної зустрічі не визначено.
Станіслав Дикий.
Олексій Комаровський.